Suikerziekte bij 25% van de katten operatief te genezen

Plaats reactie
Emmie
Insuline: Lantus

Suikerziekte bij 25% van de katten operatief te genezen

Bericht door Emmie » 08 apr 2013 16:19

Ik kreeg zojuist van mijn DA onderstaand bericht. Mogelijk al wel bekend bij sommigen van ons, maar vond het toch wel erg leuk dat mijn DA dit met me deelde.
Uit nieuwsbrief MCD (Medisch Centrum voor Dieren te Amsterdam)

Chirurgische behandeling suikerziekte kat
Een operatieve ingreep, waarbij de suikerziekte verdwijnt, dat zou toch fantastisch zijn? Er komen steeds meer bewijzen dat suikerziekte bij ongeveer 25% van de katten operatief te genezen is.
Uit recent onderzoek blijkt dat bij ongeveer 1 op de 4 katten met diabetes mellitus acromegalie heeft, een groeihormoon producerende hypofysetumor. In Nederland zijn inmiddels 7 katten succesvol geopereerd, waarna ze geen insuline meer nodig hadden.
Als de suikerziekte slecht te reguleren is (insuline resistentie), kan dat een aanwijzing zijn voor acromegalie. Een andere verschijnsel van acromegalie is reuzengroei: de kat komt ondanks de suikerziekte aan, heeft een vergrote lever, vergrote nieren, een bredere kop, een grotere afstand tussen boven en onder hoektanden en een stridor (allen door weefseltoename). Ook de voeten van de kat kunnen breder worden en hij/zij kan kreupel zijn. Helaas is het niet altijd zo duidelijk: sommige katten met acromegalie hebben een goed in te stellen suikerziekte, en 75% van de katten met acromegalie heeft geen “reuzengroei” verschijnselen. In principe kan elke kat met suikerziekte acromegalie hebben.
Omdat groeihormoon pulsatiel wordt afgegeven en er vaak veel insuline nodig is, is de kans op een fatale hypoglycemie bij acromegalie verhoogd.
De diagnose acromegalie wordt gesteld op basis van een groeihormoon of IGF-1 bepaling, gevolgd door een contrast-CT onderzoek. Het bloedonderzoek moet gedaan worden bij een kat die al minstens 6 weken wordt behandeld met insuline.
Op dit moment is de hypofysectomie de enige behandeling voor deze aandoening. Na de behandeling is de kat insulinevrij, maar niet medicatievrij. De ex-suikerziekte patiënt dient de rest van zijn leven orale medicatie te krijgen (L-thyroxine en cortisonacetaat) en mogelijk oogdruppels (Minrin). De behandeling is dus alleen geschikt voor klanten met voldoende financiële middelen en bij katten die te pillen zijn.
Als u een patiënt met de verdenking op acromegalie wilt verwijzen, kunt u de eigenaar een afspraak laten maken voor de poli interne bij het MCD.
Op 19 januari 2012 is bij Gizmo suikerziekte vastgesteld. Hier de sheets met zijn bss-waarden:

Gizmo op Lantus - vanaf 14 juli 2012
Gizmo op Caninsulin - vanaf 19 januari 2012
Neeltje
Insuline: was Caninsulin

Bericht door Neeltje » 08 apr 2013 16:27

1 op de 4 katten met diabetes heeft acromegalie? Niet bij ons op 't forum hè, maar zou de behandeling altijd succesvol zijn?
Gijs 22-6-1994 - 28-2-2011 kreeg 8.5 jaar Caninsulin
kijk ook eens op onze FaceBook pagina
Liewil

Bericht door Liewil » 08 apr 2013 17:25

Euh, pillen ipv spuitjes ? Doe mij maar spuitjes dan :S Het lijkt me een raar verhaal, maar stel dat alle "moeilijke klanten" hier eigenlijk acromegalie hebben, dan kom jemogelijk wel aan 1 op 4 ?
Neeltje
Insuline: was Caninsulin

Bericht door Neeltje » 08 apr 2013 18:52

En de operatie op zich is ook echt heel erg voor een kat, het gaat via het gehemelte, dus naar de hersenen om de hypofyse weg te halen.
De eerste dagen na de operatie moeten echt afschuwelijk zijn vanwege zwellingen.

Maar volgens het onderzoek wat in samenwerking met Utrecht door Theo gedaan is, (we zitten nog steeds op Theo's officiële uitslagen te wachten) zou 10-30% van de diabeetjes acromegalie hebben, tja dan klopt 'ongeveer 1 op de 4' wel.
Gijs 22-6-1994 - 28-2-2011 kreeg 8.5 jaar Caninsulin
kijk ook eens op onze FaceBook pagina
Brigitte
Insuline: was Lantus
Contacteer:

Bericht door Brigitte » 08 apr 2013 18:55

Dat is alleen weggelegd voor mensen met veel geld, want alleen al de noodzakelijke MRI zal al gauw 800 euro kosten en dan moeten ze nog beginnen met de operatie.
Marleen
Contacteer:

Bericht door Marleen » 08 apr 2013 19:49

Of een goede verzekering :)

Maar goh. Dat vind ik best veel, 1 op de 4. Dan zouden er hier een heeeeleboel kandidaten zitten... moeilijk voor te stellen eigenlijk.
Emmie

Bericht door Emmie » 08 apr 2013 22:23

Dr. Hans Kooistra van Utrecht heeft vorig jaar al eens laten vallen dat er volgens hun onderzoek idd 10-30% van de diabeten acromelagie hebben.
De operatie is idd geen gemakkelijke en kost idd mega veel geld. Dus of je moet een hele goede verzekering hebben of idd zelf heel veel geld.
Maar wel goed natuurlijk dat er toch meer duidelijk wordt op het gebied van suikerziekte.
Op 19 januari 2012 is bij Gizmo suikerziekte vastgesteld. Hier de sheets met zijn bss-waarden:

Gizmo op Lantus - vanaf 14 juli 2012
Gizmo op Caninsulin - vanaf 19 januari 2012
Marleen
Contacteer:

Bericht door Marleen » 09 apr 2013 09:59

Absoluut. Ik zou het bij mijn oude mannetje nooit laten doen maar als je een kat hebt van 10 of nog jonger... dan is het het proberen zeker waard lijkt me.
Plaats reactie