Onderzoek onder katten met suikerziekte.

Gesloten
Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2009 20:42
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Best

Onderzoek onder katten met suikerziekte.

Bericht door Theo »

Oproep: Onderzoek onder katten met suikerziekte.


De faculteit voor diergeneeskunde in Utrecht wil onderzoeken hoeveel katten met diabetes acromegalie, pancreatitis (ontsteking van de alvleesklier) en het syndroom van cushing hebben.
Deze ziektes hebben namelijk erg vage klachten, en worden daarom al snel over het hoofd gezien voor "gewone" suikerziekte, terwijl de diabetes dan eigenlijk het gevolg is van bovenstaande ziektes. Tevens kunnen deze ziektes leiden tot een verhoogde insulineresistentie, waardoor de bloedsuikerspiegel (bss) moeilijk te reguleren is.

Hiervoor ga ik 50 katten onderzoeken in de omgeving van Eindhoven, wat inhoudt dat er een kort lichamelijk onderzoek wordt uitgevoerd, enige vragen worden gesteld over de kat, en dat er bloed wordt afgenomen en urine wordt onderzocht. Dit is verder geheel gratis, en de resultaten hiervan zullen zo snel mogelijk aan de eigenaar worden gemeld. Naast indicaties voor acromegalie, het syndroom van cushing en pancreatitis wordt het bloed ook onderzocht op nier- en leverwaarden, fructosamine en het ontstekingsbeeld.

Dus mocht u een kat hebben met diabetes in de omgeving van Eindhoven, dan zou ik het erg op prijs stellen als u mee zou willen meewerken aan dit onderzoek. Naast de aanvullende informatie over de gezondheid van uw kat is dit ook een unieke kans om een bijdrage te leveren aan de kennis over katten met diabetes in het algemeen, waardoor de suikerkatten in de toekomst beter kunnen worden behandeld.

Overigens zijn er ook wat collega's van mij bezig met hetzelfde onderwerp elders in Nederland. Dus ook buiten Eindhoven is het misschien mogelijk om mee te doen met dit onderzoek. In het buitenland worden eveneens zo'n 150 katten onderzocht. Dit gebeurt in zulke grote aantallen zodat de resultaten betrouwbaarder zijn.

Ik ben overigens bereikbaar op dit forum en op het volgende emailadres: [email protected]
Gebruikersavatar
Neeltje
Berichten: 73612
Lid geworden op: 13 mar 2009 17:48
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: -

Bericht door Neeltje »

De uitslag van het landelijke onderzoek lees je
>> hier <<

http://dspace.library.uu.nl/bitstream/h ... sequence=1
Gesloten