Bah .. mijn kat is onzindelijk

Gesloten
Gebruikersavatar
Claudia
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 jun 2009 11:21
Insuline: was ProZinc
Woonplaats: Utrecht

Bah .. mijn kat is onzindelijk

Bericht door Claudia »

Veel katten worden naar het asiel gebracht vanwege onzindelijkheid. Uit onderzoek is gebleken dat 80% van deze katten niet onzindelijk waren maar een medisch probleem hadden. Daarom zet ik dit hier maar even neer:

Wat te doen bij onzindelijkheid?
  1. De eerste stap is altijd een bezoek aan de dierenarts, heel vaak is een medisch probleem de oorzaak.
  2. Als er geen medische verklaring is, dan is het goed om naar het "kattenbakmanagement" te kijken; dit moet per situatie bekeken worden, elke kat heeft zijn eigen voorkeur
  3. Mocht het niet aan de kattenbakken liggen en er is ook geen medische oorzaak, overweeg dan gedragstherapie.
Ik bedoel dus echt onzindelijkheid en geen sproeigedrag, sproeien heeft vaak een andere oorzaak en is eigenlijk normaal kattengedrag :smiling cat:
Gebruikersavatar
Claudia
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 jun 2009 11:21
Insuline: was ProZinc
Woonplaats: Utrecht

Bericht door Claudia »

Als een kat plotseling onzindelijk wordt, ga dan altijd eerst naar de dierenarts om medische problemen uit te sluiten.

Kattenbakmanagement

Voor alle katten en speciaal voor katten die territoriaal markeren of onzindelijk zijn is goed kattenbakmanagement van essentieel belang. Ook als katten alleen buiten hun behoeftes doen, is een goede kattenbak in huis belangrijk, er kan immers altijd een reden zijn om niet naar buiten te willen; regen, een vreemde kat in de buurt of bijvoorbeeld beginnende ouderdom. Hieronder een aantal tips.

Toegankelijkheid: Misschien is dit een open deur, maar zorg ervoor dat de kattenbak altijd toegankelijk is.

Soort bak: De grote of vorm van de kattenbak. Sommige katten hebben liever een open bak, anderen liever gesloten. De instap van de kattenbak dient niet te hoog te zijn.

Aantal: Sommige katten hebben graag een aparte bak om te plassen en een aparte bak om te ontlasten, de vuistregel voor het aantal kattenbakken is voor elke kat een bak + 1 extra.

Grit: Het grit is ook zeker van belang; probeer verschillende soorten uit, er zijn zelfs katten die het liefst niets in de bak hebben. Gebruik van vreemde geuren door het grit die voor de mens aangenaam zijn, worden door veel katten als onaangenaam beschouwd.

Omgeving: Het is belangrijk dat de omgeving waar de kattenbak staat rustig is, dus plaats de bakken bijvoorbeeld niet naast de wasmachine en zorg ervoor dat de bakken niet op een tochtige plek staan.

Schoonmaak:

1. Schep dagelijks de kattenbakken schoon.

2. Reinig de bak tenminste één keer per week.

3. Katten hebben aan de meeste (schoonmaak)geuren een hekel; de kattenbak kan het beste gereinigd worden met water en soda.

Ongelukjes buiten de bak: Reinig zowel plas- als sproeiplekken met groene zeep of Biotex. Nadat er is gereinigd, spoel met ruim, schoon water na en maak de plekken goed droog. De katten kunnen pas weer de ruimte in als de plekken schoon en droog zijn.

Straffen heeft nooit zin, de problemen worden bij straf alleen maar groter
Gesloten