Aluminiumhydroxide als fosforbinder (bij nierproblemen)

Gesloten
Gebruikersavatar
Jennie
Berichten: 35447
Lid geworden op: 26 jul 2014 13:50
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: Utrecht

Aluminiumhydroxide als fosforbinder (bij nierproblemen)

Bericht door Jennie »

Auteur: Kibas (2009)
Update 2015

Katten die naast nierdieetvoer fosforbinders krijgen, leven volgens diverse onderzoeken een keer zo lang met nierfalen dan katten met alleen dieetvoer. Volgens de nieuwste inzichten worden fosforbinders zelfs belangrijker gevonden dan een nierdieet. Als het ureum boven een bepaalde waarde komt, is het wel aan te raden naast een fosforbinder ook een nierdieet (beperkt eiwit) te geven. De meningen verschillen: bij een ureum boven de 22-30 of boven de 27. De normaalwaarde voor katten is 3,5 - 11,7 mmol/l. Ik zou hier het zekere voor het onzekere nemen als er voor jouw kat geen nadelen kleven aan dieetvoer. Fosforbinders zijn alleen nodig als het fosforgehalte in het bloed te hoog is. Is het gehalte normaal en je geeft toch een fosforbinder, dan bestaat het gevaar van een te laag fosforgehalte.

Als je Ipakitine gaat geven, moet je de calciumspiegel in het bloed in de gaten houden. Volgens divers onderzoek is aluminiumhydroxide een betere keuze voor katten, zie http://www.felinecrf.org/phosphorus_binders.htm. Het is als zelfzorgmiddel gewoon te bestellen via de apotheek: Algeldraat (=gehydrateerd aluminiumoxide). Let op, er zijn diverse middelen te koop met aluminiumoxide waar ook magnesium in zit. Magnesium is erg slecht voor katten, niet kopen dus.

Voor meer info over algeldraat en de bijsluiter kun je kijken op http://www.consumed.nl/medicijnen/90/Al ... n_zelfzorg

Afhankelijk van de huidige waarde aan fosfaten in het bloed moet je een bepaalde dosis per dag geven.
Bij een waarde van 1,6-1,9 mmol/l kun je 50 mg per kg kat per dag geven.
Bij een waarde van 1,9-2,6 mmol/l kun je 100 mg per kg kat per dag geven.
Bij een waarde boven 2,6 mmol/l kun je 200 mg per kg kat per dag geven.
De dagdosis moet in porties verdeeld worden over alle maaltijden en er goed mee vermengd worden.

De dosering leek mij een probleem, maar valt in de praktijk mee. Het gaat zelfs beter dan met Ipakitine. Een voorbeeld: Bashra moet 125 mg aluminiumhydroxide per dag hebben. Dit moet verdeeld worden over alle maaltijden. Het middel is in de vorm van aluminiumoxide dat in de maag omgezet wordt in aluminiumhydroxide. Aluminiumoxide is niet oplosbaar in water, maar blijkt wel goed er in te zweven, zodat je het als suspensie kunt hanteren. Omdat Bashra 1/4 pil per dag moet hebben en zo'n 10x per dag eet, betekent dat 1/40 van 500 mg per maaltijd. Dat is natuurlijk nogal lastig met de hand te verdelen. Er zijn 3 oplossingen:
- nauwkeurige weegschaal kopen (er schijnen betaalbare te zijn die ook voor drugs worden gebruikt)
- af laten wegen door een apotheek (kosten aan verbonden)
- oplossen in gedemineraliseerd water (te koop bij apotheek).

Ikzelf doe dit laatste: ik doe de pil in 40 ml gedemineraliseerd water (veilig water is te koop via de apotheek). Dit meet ik af met een spuit van 10 ml van de da, dus vier spuiten. Per dag vul ik dan 1 spuit en verdeel de inhoud ervan gedurende de dag over de maaltijden. Bashra krijgt elk van de 10 maaltijden 1 ml suspensie. Een gemakkelijke manier van verdelen. Het werkt prima. Wel even schudden voor het vullen en voor het spuiten over het voer. Het voer goed omroeren daarna, het moet goed verdeeld worden over het voer. Als de berekening ingewikkeld lijkt, dan vraag je het maar.

Voer met goede eiwitten is belangrijk. Het eiwitgehalte kan even hoog zijn, maar van goede eiwitten schijnen ze minder nodig te hebben, althans volgens sommige fabrikanten, zodat ze minder eten en dus zo toch minder eiwitten binnen krijgen.

Bovenstaande is onder voorbehoud dat ik ook niet alles weet. Lees daarom zelf ook de aanbevolen linken.
Gesloten