Insulineresistentie

Gesloten
Gebruikersavatar
Brigitte
Berichten: 10957
Lid geworden op: 13 mar 2009 07:05
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Insulineresistentie

Bericht door Brigitte »

Insulineresistentie door antistoffen

Onderstaand een vertaling van een van de infopagina's op het Duitse Lantusforum, overgenomen na verkregen toestemming.

Hoewel er natuurlijk veel oorzaken zijn voor insulineresistentie (overgewicht, te snel werkende schildklier etc.) heb ik het hier over insulineresistentie die ontstaat omdat het kattenlijfje antistoffen aanmaakt tegen insuline. Het gaat dus om insulineresistentie die mogelijk verdwijnt door op een insulinesoort met een andere structuur over te stappen (bv. van varkensinsuline naar runderinsuline).
Onderstaand enige informatie die ik heb gevonden over insulineresistentie als gevolg van antistoffen:

Insulineresistentie op basis van antistoffen is een zeer zeldzaam fenomeen waarbij de kat meer dan 70% van de insulinedosis verliest als gevolg van antistoffen.

Er bestaan verschillende definities van insulineresistentie; een daarvan zegt dat er sprake is van resistentie wanneer een kat meer dan 1,5 EH/kg nodig heeft.

De meeste diabetische katten (ongeacht welke insuline ze krijgen) schijnen kleine hoeveelheden insuline-antistoffen aan te maken, die echter de algemene werking van de insuline niet schaden. Ik heb zelfs gelezen dat een geringe hoeveelheid antistoffen een positieve werking kan hebben: de afbouw van insuline en daarmee de werking worden erdoor vertraagd.

Links
"Insulin Resistance"
"Beta cell and insulin antibodies in treated and untreated diabetic cats." Hoenig M, Reusch C, Peterson ME, Vet Immunol Immunopathol, 2000
Auteur: Kirsten mit Tilly
Datum: november 2005
Gebruikersavatar
Brigitte
Berichten: 10957
Lid geworden op: 13 mar 2009 07:05
Insuline: was Lantus
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Brigitte »

Onderstaand een vertaling van een van de infopagina's van het Duitse Lantusforum, na verkregen toestemming van Kirsten.

Oorzaken van insulineongevoeligheid of -resistentie in diabetische honden en katten

Veroorzaakt door de insulinetherapie zelf
  • Inactieve insuline
  • Verdunde insuline
  • Onjuiste toediening
  • Te lage dosering
  • Somogyi
  • Insuline wordt niet vaak genoeg toegediend
  • Onvoldoende insulineabsorptie, vooral bij ultralente insuline
  • Teveel antistoffen tegen insuline
Edit: ook "witte randjes" in het flesje Caninsulin en een te hoge koelkasttemperatuur horen naar mijn mening in dit rijtje thuis.

Veroorzaakt door een gelijktijdige aandoening
  • Medicijnen die diabetes veroorzaken
  • Ziekte van Cushing (1)
  • Cyclus (teef)
  • Acromegalie (kat) (1)
  • Infecties, in het bijzonder in de mondholte en de urinewegen (1)
  • Hypothyreoïdie, te langzaam werkende schilklier (hond)
  • Hyperthyreoïdie, te snel werkende schildklier (kat) (1)
  • Nieraandoeningen (1)
  • Leveraandoeningen
  • Hartproblemen
  • Glucagonoma syndroom (hond)
  • Pheochromocytoma
  • Chronische ontsteking met name van de alvleesklier (1)
  • Exocrine pancreasinsufficiëntie
  • Extreem overgewicht (1)
  • Hyperlipidemie
  • Kanker
(1) de meest voorkomende gelijktijdige aandoeningen

Afbeelding
Gesloten