Somogyi effect

Gesloten
Gebruikersavatar
Neeltje
Berichten: 60343
Lid geworden op: 13 mar 2009 17:48
Insuline: was Caninsulin
Woonplaats: Eindhoven

Somogyi effect

Bericht door Neeltje » 26 aug 2017 20:55

Als er teveel insuline is gegeven, daalt de bloedsuiker te snel met als resultaat een hypoglycemie (lage bloedsuiker).
Dit kan het lichaam aanzetten om glucagon (en andere hormonen) vrij te laten met als resultaat dat glucose in het bloed gedumpt wordt.
Dit kan leiden tot een hyperglycemie (hoge bloedsuiker). Dus je hebt een hyper die veroorzaakt is door een hypo, oftewel het Somogyi effect.
(Somogyi was een wetenschapper die onderzoek deed naar produktie van glucose door de lever tijdens stress).

Het gevaar van deze situatie is, dat je ten onrechte denkt, dat de dosis insuline verhoogd moet worden.
Zou je de dosis werkelijk verhogen, dan bestaat er een grote kans op een zeer ernstige hypoglycemie.

Kenmerkend voor het Somogyi effect is de sterke daling van de bss in de eerste uren na de injectie, met daarop volgend een sterke stijging.
Ontdek je het Somogyi effect, verlaag dan de dosis ProZinc en overleg zo mogelijk op het forum of met je dierenarts.

Afbeelding

Het Somogyi effect resulteert vaak in een periode van insulineresistentie (onthoud, het lichaampje probeert
zichzelf te beschermen om niet te snel te zakken dus blijft glucagon uitscheiden) .
Het kan zijn dat je alleen maar hoge waardes ziet hoe vaak je die dag ook de suiker controleert.
Gevolg: een vlakke curve met een hoge bss zoals hieronder.
Ook dan geldt: verlaag de dosis ProZinc.

Afbeelding
Gesloten